Sygedagpenge - hvis du er lønmodtager

Du kan have ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis du er lønmodtager og bliver sygemeldt på grund af egen sygdom. Du kan ikke modtage sygedagpenge fra kommunen, hvis du modtager løn eller sygedagpenge fra din arbejdsgiver i forvejen.

Du skal melde dig syg til din arbejdsgiver hurtigst muligt.

Din sygemelding bliver registreret i NemRefusion. NemRefusion er en løsning til indberetning af syge- og barseldagpenge for arbejdsgivere og selvstændige. Her kan de søge om syge- og barselsdagpenge og refusion for løntilskud og fleksjob digitalt. Når din sygemelding er registreret, får du en besked i din digitale postkasse, om at du har fået en meddelelse i ’Mit Sygefravær’.

I beskeden er der et link til mitsygefravær.dk, hvor du skal logge på med Mit-ID.

Her skal du tage stilling til de oplysninger, der er indberettet og godkende eller udfylde med supplerende oplysninger. Det skal du gøre inden den frist, der står på siden. Husk at tjekke, at du får en kvittering for din indberetning.

Hvis du ikke modtager en meddelelse, skal du senest tre uger efter første fraværsdag kontakte kommunen og søge om sygedagpenge.

Læs om sygedagpenge på Borger.dk

Senest opdateret 16-12-2021