Jobcenteret og Ydelsescenteret indfører obligatorisk tidsbestilling

Jobcenteret og Ydelsescenteret indfører obligatorisk tidsbestilling fra 1. maj. Det betyder, at Jobbutikken på Bymosevej i Helsinge lukker. De fleste ærinder kan nemlig klares over nettet i dag, og man kan stadig få vejledning via telefonen. Man kan også booke tid til en fysisk aftale og dermed slippe for at stå i kø.

Jobbutikken i Jobcenteret i Helsinge lukker fra 1. maj og overgår til obligatorisk tidsbestilling på samme måde, som Borgerservice gør 1. september 2019. Det har Gribskov Kommune besluttet for at optimere driften.

Hidtil har Jobbutikken ligget i samme bygning som jobcenteret på Bymosevej 4, og her har borgere kunnet komme uanmeldt i åbningstiden og for eksempel få hjælp at udfylde skemaer som for eksempel ansøgninger om hjælp til forsørgelse - eksempelvis kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse og ansøgninger om enkeltydelser.

Det meste kan klare over nettet eller via telefonen
Centerchef i Center for Borgerservice og Beskæftigelse Peter Steen Olsen forklarer om beslutningen om at lukke Jobbutikken:

”Det giver mening at optimere brugen af vores ressourcer her, fordi de fleste ansøgninger i dag kan klares over nettet via www.borger.dk. Og hvis man har brug for hjælp, så kan man kontakte vores callcenter på 7249 6000. Her kan man blandt andet få vejledning til at udfylde ansøgninger,” siger centerchefen.

Man slipper for at stå i kø i Jobbutikken
En anden fordel er, at man fremover slipper for at stå i kø i jobbutikken:

”Man kan ringe til callcenteret på 7249 6000. På den måde slipper man på at stå i kø eller vente på at snakke med en sagsbehandler i Jobbutikken, der er optaget. Man kan endda være så uheldig, at den eller de pågældende medarbejdere, der ved noget om ens ærinde, slet ikke har mulighed for at hjælpe, når man kommer. Den usikkerhed slipper man nu for,” siger Peter Steen Olsen og fortsætter:

”Med tidsbestilling kan vi også forberede os på, hvilke borgere der kommer, og hvilken hjælp de har behov for. Vi kan således også yde en bedre service til vores borgere og undgå, at både de og vi bruger unødig tid,” siger han.
Lukningen af Jobbutikken betyder, at kommunen sparer et årsværk.

Yderligere oplysninger:
Peter Steen Olsen, chef i Center for Borgerservice og Beskæftigelse, tlf. 7249 7822