Mange har spørgsmål om ejendomsskat

Mange borgere kontakter borgerservice med spørgsmål om ejendomsskat. Her finder du svar på nogle af de hyppigste spørgsmål.

Ejer du en ejendom - alene eller sammen med en eller flere andre - så vil du modtage en ejendomsskattebillet.

Kun hovedejeren modtager originalen
Hovedejeren modtager den originale ejendomsskattebillet med indbetalingsoplysninger, mens de såkaldte ligestillingsejere modtager en kopi af ejendomsskattebilletten til orientering. (Kopi står med store bogstaver over ejendomsskattebilletten)

Ønsker du, at vi skal rette det, så skal du sende en mail til tms@gribskov.dk.

Jeg kan ikke finde indbetalingskortet - hvad gør jeg?
Hvis du ikke kan finde et indbetalingskort på din ejendomsskattebillet, skyldes dette ofte at du sidder med kopien. Og så skal du altså tage fat i din medejer af ejendommen, for så er indbetalingskortene sandsynligvis sendt til vedkommende.

Hvad hvis ingen af os har fået en ejendomsskattebillet?
Er det ikke tilfældet, så kontakt os for at få tilsendt nye indbetalingskort.

Begge indbetalingskort udsendes med opkrævningen af 1. rate. Hvis der ikke er vedhæftet indbetalingskort her, skyldes det sandsynligvis at betalingen er tilmeldt betalingsservice.

Hvad sker der, hvis ejendommen skifter ejer?
Ved ejerskifte bliver der automatisk udsendt ejendomsskattebillet til den nye ejer.

Ved dødsfald, vil der ikke blive udsendt en ny ejendomsskattebillet til bobehandler.

Hvordan modtager jeg ejendomsskattebilletten?
Du vil modtage din ejendomsskattebillet i din e-boks, og er du fritaget for digital post, vil du modtage din ejendomsskattebillet som brev.

Jeg har andre spørgsmål 
Du skal stille spørgsmål om gebyr til rottebekæmpelse og affald til Borgerservice:
Mail: Borgerservice@gribskov.dk
Tlf.: 7249 6000

Spørgsmål vedr. skorstensfejer skal rettes til skorstensfejeren

Helsinge-området: Tlf. 4871 2386
(man- ons kl.7.00 - 9.00 tors. 17.00 -18.00)

Græsted-Gilleleje området: Tlf 4839 3902
(man. - tor. 7.00 -15.00 fre. 7.00-13.00)

Forfaldsdatoer:
1. rate betales senest 20. februar, hvert år, såfremt denne dag er en bankdag, ellers førstkommende hverdag.

2. rate betales senest 20. august, hvert år, såfremt denne dag er en bankdag, ellers førstkommende hverdag.

Har du indbetalt ejendomsskat to gange?
Er der indbetalt dobbelt, sendes mail til opkraevning@gribskov.dk.

Af mailen skal fremgå:
Navn
Cpr.nr.
Ejendomsnr. (alternativt adressen)
Kontaktoplysninger
Hvis der er indbetalt dobbelt i forbindelse med ejerskifte, skal der medsendes kopi af refusionsopgørelsen.

Hvor går en evt. tilbagebetaling ind?
Tilbagebetaling af for meget indbetalt ejendomsskat vil altid skal til nemkonto.