Stor Gribskov-modstand mod at spare centrale busruter væk

Region Hovedstadens forslag til besparelser på busruter vil både ramme Gribskovs lokalsamfund, få unge til at vælge videregående uddannelser fra og være et tilbageslag i klimakampen, konstaterer Gribskov-politikere.

Forslag til besparelser på to vigtige regionale busruter møder stor modstand fra politikerne i udvalget Udvikling, By og Land i Gribskov Kommune.

Region Hovedstaden holdt onsdag aften Skype-møde med kommunerne, hvor regionen fremlagde forslag til besparelser på den kollektive trafik. En del af besparelserne går på at spare to centrale ruter væk, nemlig 380R, der kører mellem Helsinge og Hillerød, og 390R, der kører mellem Helsinge og Helsingør.

Formand for Udvikling, By og Land Pernille Søndergaard siger:

”Hvis ruterne bliver nedlagt, vil den østlige og vestlige del af vores kommune ikke længere hænge sammen med den resterende del af Region Hovedstaden, og hele regionen vil derfor knække over i to. Det vil have markante konsekvenser for lokalsamfund som Annisse, Esrum og Esbønderup, der fuldstændigt mister busforbindelser og forbindelse med den resterende Region Hovedstaden. Vores pendlere kommer virkelig til at mærke det,” siger formanden og fortsætter:

”Det vil blandt andet betyde, at vores unge ikke længere kan komme til Hillerød eller Helsingør til deres uddannelsessteder eller sågar videre til uddannelsessteder i København, det er slet ikke i orden,” konstaterer formanden.

Mere trafik på vejene
Næstformand i udvalget Bent Hansen peger også på, at det vil betyde endnu flere biler på vejene:

”Det vil gå ud over de mange, der allerede nu mister vigtig tid med familien og på arbejdet ved at sidde i kø på for eksempel forlængelsen af Hillerødmotorvejen. Her kan vi helt enkelt ikke tåle flere biler. Køerne koster allerede i dag masser af penge for samfundet,” siger Bent Hansen.

Den helt forkerte vej i klimakampen
Udvikling, By og Lands anden næstformand Allan Nielsen er enig og gør desuden opmærksom på, at besparelser på kollektiv trafik er den helt forkerte vej at gå i klimakampen:

”Det får negative konsekvenser for klimakampen at spare de to ruter væk. Vi har behov for at få flere til at benytte den kollektive trafik og ikke færre. Flere biler på vejene er også et tilbageslag, når det handler om at nå regeringens mål om at reducere udledningerne af drivhusgasser med 70 procent i 2030,” siger Allan Nielsen.

Medfinansiering vil skabe ulighed
For at undgå besparelserne på den kollektive trafik foreslog Region Hovedstaden på mødet onsdag aften, at kommunerne kan være med til at medfinansiere ruterne for at kunne beholde dem. De tre formænd i udvalget svarer, at det vil stille Gribskov ringere end det resterende Region Hovedstaden, hvis Gribskov nu skal medfinansiere regional transport, som er Region Hovedstadens ansvar.

Udvikling, By og Land behandler høringssvar til regionens besparelsesforslag på udvalgets møde tirsdag.

Yderligere oplysninger:
Pernille Søndergaard, formand for Udvikling, By og Land, tlf. 7249 8218
Bent Hansen, næstformand i Udvikling, By og Land, tlf. 2128 7221
Allan Nielsen, næstformand i Udvikling, By og Land, tlf. 2276 7255