Sommeren kalder på sol, udendørsaktiviteter og varme dage. Men varmen kan være hård for kroppen, hvis vi ikke får nok væske eller ikke får mulighed for at køle ned.
Derfor opfordrer Gribskov Kommune borgere, pårørende og naboer til at være ekstra opmærksomme på væske, skygge og afkøling i varme perioder.
Gør det nemt at drikke nok
Et godt udgangspunkt er at drikke 1½-2 liter væske i løbet af dagen. Det er en god idé at drikke jævnt fordelt over dagen – også selvom du ikke føler dig tørstig. Det gælder særligt for ældre borgere, hvor tørstfornemmelsen kan være mindre tydelig.
Du kan for eksempel:
- have koldt vand, saft eller anden væske klar i køleskabet
- bruge flasker eller kander, så det er lettere at se, hvor meget du har drukket
- spise væskeholdig frugt som melon, jordbær eller appelsin
- spise lidt salt, f.eks. salte snacks, hvis du sveder meget
- undgå alkohol, da det kan virke vanddrivende
Hold kroppen kølig
Væske gør ikke arbejdet alene. På varme dage er det også vigtigt at give kroppen ro og kølige rammer.
Du kan blandt andet:
- opholde dig i skyggen
- trække gardiner eller persienner for, når solen står direkte på
- lufte ud, når det er køligt, f.eks. morgen og aften
- vælge løst og let tøj
- drikke noget koldt og tage pauser fra solen
Vær opmærksom på tegn på overophedning
Hedeslag og overophedning kan komme snigende. Symptomer kan blandt andet være hovedpine, stærk tørst, svimmelhed, hurtig puls, hurtig vejrtrækning, døsighed, forvirring eller nedsat bevidsthed.
Hvis en person virker påvirket af varmen, skal personen flyttes til skygge eller kølige omgivelser og have væske.

