Hyppigt stillede spørgsmål til vejr og beredskab

Her kan du læse svar på de spørgsmål, vi hyppigt bliver stillet i forbindelse med regn, oversvømmelse og andet voldsomt vejr.

Vi deler nyheder her på hjemmesiden og på vores Facebook i tilfælde af oversvømmelse og voldsomt vejr. Det kan f.eks. være information om akutte vejrfænomener, lukkede veje, afbrændingsforbud eller beskrivelser af, hvor du kan finde sandsække.

Du kan finde en liste over gode råd og tjeklister i forhold til at forberede dig på storm på De Danske Beredskabers side.

Hvis det er nødvendigt at dække af med sandsække, kan du finde mere information om, hvordan det skal gøres på Beredskabsstyrelsens og Bolius side.

Du kan få et overblik over den aktuelle vandstand i nogle af kommunens vandløb her.

Akut fare for mennesker eller dyr: Ring 112.

I andre situationer er det den enkelte boligejer, der håndterer det, f.eks. hvis der kommer vand ind. Alle skader som er forårsaget af vind og vejr er en sag for dit forsikringsselskab. Er der behov for akut skadeservice, er det også forsikringsselskabet, du skal kontakte.

Hvis du oplever væltede træerHvis det er et træ på privat vej, så skal grundejeren fjerne det, såfremt det kan lade sig gøre. Hvis det er kommunal vej, eller hvis træet udgør en fare eller blokerer for kritisk infrastruktur og ikke kan fjernes uden assistance, så ring til 114.

Genvej til denne side: gribskov.dk/vejrogberedskab